Υποψίες για σαμποτάζ του Ισραήλ στα πολεμικά αεροσκάφη της Τουρκίας.. που πέφτουν

Παρά μια σειρά από συντριβές των πολεμικών αεροσκαφών F-4E Phantom II της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας, τα οποία νωρίτερα έχουν ολοκληρώσει διάφορα προγράμματα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού από την ισραηλινή αμυντική βιομηχανία, η Άγκυρα δεν θα εγκαταλείψει τη χρήση τους.
Αυτό αναφέρθηκε σε σχέση με δηλώσεις του αντιπρόεδρου της κυβέρνησης Μπουλέντ Αρίντς, από την εφημερίδα «Χουριέτ». Σύμφωνα με τον ίδιο, η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία ελέγχει περιοδικά την τεχνική κατάσταση του στόλου F-4E Phantom II. Ο Αρίντς δήλωσε επίσης ότι η Άγκυρα σκοπεύει να χρησιμοποιήσει τα Phantom μέχρι το 2020.

Νωρίτερα, ο Τούρκος υπουργός Άμυνας Ισμέτ Γιλμάζ είπε ότι δεν θα απέκλειε την πιθανότητα ότι στο μέλλον η χώρα θα εγκαταλείψει τη λειτουργία του στόλου των F-4E. Στην Τουρκία, από το 2002 έως σήμερα, έχουν καταπέσει συνολικά 12 F-4E. Από το 2002 μέχρι σήμερα, ως αποτέλεσμα της συντριβής των μαχητικών F-4E στην Τουρκία έχουν σκοτωθεί 15 πιλότοι.

Μετά την τελευταία συντριβή, μια σειρά από τουρκικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι η Άγκυρα υποψιάζεται επιχειρήσεις δολιοφθοράς εκ μέρους του Ισραήλ. Και πράγματι, τα προγράμματα Terminator, Simsek και Isik των τουρκικών F-4E αποπερατώθηκαν όλα με ισραηλινή εμπλοκή.

Στην Τουρκία η ισραηλινή εταιρεία ΙΑΙ είχε εκσυγχρονίσει 54 αεροσκάφη για επιθέσεις ακριβείας, τα οποία με το όνομα F-4E Terminator 2020 αναμένεται να πετάξουν έως την επόμενη δεκαετία. Σήμερα παραμένουν κάπου 48 αεροσκάφη του τύπου στην απογραφή της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας. Το πρόγραμμα αναβάθμισης για πάνω από 600 εκατομμύρια δολάρια κατά το χρόνο, υλοποιήθηκε σε δύο φάσεις, στο Ισραήλ 26 αεροσκάφη και στην Τουρκία 28 αεροσκάφη, περιελάμβανε την δομική αναβάθμιση των αεροσκαφών, την εγκατάσταση νέων καλωδιώσεων, την εγκατάσταση νέου ραντάρ και ηλεκτρονικών συστημάτων.

Το πακέτο εκσυγχρονισμού του αεροσκάφους περιελάμβανε το ραντάρ της ισραηλινής εταιρείας Elta EL/M-2032 ISAR με δυνατότητες SAR/GMTI, τον υπολογιστή αποστολής IAIC, την εγκατάσταση αρτηρίας δεδομένων MIL-STD-553B, έναν νέο υπολογιστή πτήσης της Astronautics και νέα συστήματα UHF, IFF, AVTR. Όσον αφορά την αυτοπροστασία του αεροσκάφους τοποθετήθηκαν συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου τα οποία περιελάμβαναν το σύστημα παρεμβολής EL/L-8222 της Elta και το δέκτη προειδοποίησης ραντάρ (RWR) AN/ALQ-178V3

Το F-4E Terminator 2020, το οποίο εξοπλίζει δύο πολεμικές μοίρες, μπορεί να φέρει τους πυραύλους AGM-142 Popeye/Have Nap, AGM-65D/G Maverick, AGM-88 HARM, το ισραηλινό ατρακτίδιο σκόπευσης Litening II, καθοδηγούμενες βόμβες GBU-10/12 Paveway II LGB, ενώ μπορεί να εξαπολύσει βλήματα αέρος-αέρος AIM-7 Sparrow και AIM-9 Sidewinder.

Τα 16 Phantom που χρησιμοποιούνται σε ρόλο δίωξης στην 112 Μοίρα (Filo), ως ένα μεταβατικό στάδιο έως την παράδοση των F-35, με την επωνυμία F-4E/TM Simsek, βρίσκονται για έναν αδιευκρίνιστο λόγο σε διαδικασία απόσυρσης, και ενώ πολύ πρόσφατα εφαρμόστηκε από την τουρκική εταιρεία Aselsan ένα πρόγραμμα παράτασης ζωής και βελτιώσεις στα ηλεκτρονικά συστήματα, εγκαταστάθηκε ένα σύστημα πλοήγησης GPS. Τα πρώτα παραδόθηκαν στις 2 Μαρτίου 2010. 

Ανάλογες βελτιώσεις έχουν λάβει επίσης 18 Phantom αναγνώρισης (13 απομένουν τώρα), τα οποία όμως και αυτά βρίσκονται στην διαδικασία απόσυρσης και έχουν συγκεντρωθεί στην Μαλάττεια: Το όνομά τους είναι RF-4E/TM Isik. Πρόκειται για τα αεροσκάφη που μπορούν να εξοπλιστούν με το ατρακτίδιο Elbit Condor II με κάμερες LOROP και ραντάρ συνθετικού διαφράγματος από την ισραηλινή Elta.

Επί του παρόντος, η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία διαθέτει συνολικά περί τα 54 λειτουργικά μαχητικά F-4E Phantom II στις διάφορες παραλλαγές.

Κάποτε το McDonnell Douglas F-4E Phantom II ήταν η ραχοκοκαλιά πολλών αεροπορικών δυνάμεων. Σήμερα, ο αριθμός τους συνεχίζει να συρρικνώνεται. Όμως, χάρη σε διάφορα μέτρα για την αναβάθμιση της αποτελεσματικότητάς του, είναι πιθανό κάποια Phantom να συνεχίσουν να πετούν ακόμη μέχρι την επόμενη δεκαετία. Από το 1958 έως το 1981 άφησαν 5.195 Phantom τις γραμμές παραγωγής. Σήμερα υπάρχουν περί τα 450 σε λειτουργία, αν και ο αριθμός τους συνεχίζει να μειώνεται. Ωστόσο, η έλλειψη οικονομικών πόρων σε ορισμένες χώρες θα καθυστερήσει τα προγράμματα προμηθειών για τους πιθανούς αντικαταστάτες. Ίσως το F-4E F-4 λάβει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο μια παράταση ζωής.


ΠΗΓΗ